A játék az élethelyzeteinkkel analóg tanuló terep, ahol védett közegben begyakorolhatjuk azokat a viselkedésmintákat, amelyek a leginkább szolgálják majd a harmóniát mindennapi kihívásokban is.

A játék

Milyen készségeket fejleszt a Kompátia?

Az alábbi készségek fejlesztését szem előtt tartva, játékgyűjteményünkben élmény- és drámapedagógiai illetve művészetterápiából is ismert eszközökkel ötvözzük az Együttműködő Kommunikációt.

  • Szókincs-, beszédkészség- memória- és fantázia-fejlesztő gyakorlatok,
  • Lazító, stresszoldó, figyelem serkentő gyakorlatok a koncentrációs és lényeglátó képesség fejlesztésére,
  • Hang- és ritmus gyakorlatok, mozgás-improvizációk, kézműves és művészetterápiás gyakorlatok – amelyek a spontaneitást, az intuitív képességeket és ezen keresztül az önkifejező képességet is fejlesztik,
  • Szociális kompetencia: csapatépítő, közösségformáló, együttműködő készség fejlesztő gyakorlatok,
  • Szerepjátékok a kapcsolatteremtő- és konfliktusmegoldó-készségek fejlesztésére.

Milyen kártyák, képek és szavak?

A négy kék kártya

Segítenek megkülönböztetni, hogy vajon valóban láttam, hallottam, érzékszerveimmel tapasztaltam valamit, ami érzelmeket váltott ki belőlem, vagy a saját gondolataim, a következtetéseim, ítéleteim nyomán születtek bennem az érzelmek? A Kompátia II.-ben és nagykártyás Kompátiában négyféle megfigyelés kártya található.

A piros kártyák

Minden érzés egy energiaállapot, mely a választásainkat önkéntelenül befolyásolni tudja. Hogy szabadon dönthessünk, érzéseinket nem elfojtani, hanem tudatosítani és figyelembe venni érdemes. A Kompátia I.-ben 34-féle, a Kompátia II.-ben ezeket kiegészítő 13-féle érzés-kártya segít ebben. A nagykártyás Kompátia mind a 47 db érzés-kártyát tartalmazza. 

A sárga kártyák

Erőforrásainkra, értékeinkre emlékeztetnek bennünket. Jelentőségük hatalmas, hiszen életünk során minden tettünkkel valamelyik erőforrás-szükségletünket igyekszünk kielégíteni. Ezért tudatosításuk kulcs az egymás megértésében, és a legcélravezetőbb döntések meghozatalában. A Kompátia I.-ben 62-féle, a Kompátia II.-ben ezeket kiegészítő 5-féle erőforrás-kártya található. A nagykrátyás Kompátia mind a 67 db erőforrás-kártyát tartalmazza. 

A zöld kártyák

az EMK negyedik lépéseként, kapcsolatteremtő kéréseink vagy köszönetünk megfogalmazásában segítenek. A kérések egy része a kommunikáció áramlását segíti a két fél között, hogy kölcsönös megértés, összekapcsolódás születhessen. Más kérések azt szolgálják, hogy kiderítsük, mit tehetünk mindkét fél javára a cselekedetek szintjén. A Kompátia II. ben és a nagykártyás Kompátiában 10 db kérés/köszönet kártya található.

A négyszínű kártyák

Képes történet-kártyák. Élethelyzeteket, konfiktushelyzeteket mutatnak be. Eljátszhatjuk ezeket a helyzeteket, elképzelhetjük, hogyan beszélne élményétől a jelent egyik vagy másik szereplője. A történet-kártyák segíthetnek felidézni saját élményeket is, amikkel - magunkban, vagy ha tetszik, a többiekkel megosztva - szintén foglalkozhatunk. A Kompátia II.-ben és a nagykártyás Kompátiában 16 db történet-kártya található.

Hogyan épül fel a könyv?

  • A könyv elején található játékvezetésről szóló rész abban segít, hogy hitelesen – az EMK szellemiségével összhangban – segíthessük a közös folyamatokat. Így a játékosok a szórakozás mellett személyes fejlődési lehetőséget, közösségi mintát is kaphatnak. 
  • A témákra bontott játékcsoportok az EMK egy-egy elemét és szemléletmódját készség szinten segítik elsajátítani. Minden ilyen fejezet előtt a bevezető részben fontos és izgalmas rövid olvasmányokat találtok az EMK odavonatkozó elméleti ismertetőjével. 
  • A játékleírásokban pedig kis ikonok jelzik az ajánlott korosztályt, létszámot, eszközöket és a játék céljáról is olvashattok.
  • A mellékletben hasznos példamondatokat és olyan tömören körvonalazott élethelyzeteket találtok, amelyek gyakran előfordulnak a hétköznapok során, és alkalmat adnak arra, hogy most megszokás helyett tudatosan reagálhassunk rájuk.

Eleinte érdemes tekintetbe venni a játékgyűjteményben kialakított tematikai sorrendet. Az egyszerűbb közösségformáló játékoktól az önismereti játékokon át eljutunk a kommunikációs készséget fejlesztő, konfliktuskezelést segítő játékos gyakorlatokig, melyek az Együttműködő Kommunikáció szemléletét és eszköztárát követik. Később szabadon mazsolázhatunk a kínálatból, és mi magunk is elindulhatunk ötleteink nyomán, új játékok felfedezésében.

A fejezetek elején található bevezetők tehát az EMK szemléletéből egy-egy kapcsolódó részt ismertetnek, és nem csak tájékoztatóként szolgálhatnak, hiszen egy-egy gondolat ezekből az olvasmányokból akár újra ráhangolhat a témára, amivel aznap foglalkozni szeretnénk, és elindíthat bennünk friss, inspiráló gondolatokat.

Nézzük hát, hogy az egyes fejezetek milyen témákkal foglalkoznak:

  1. Megismerkedünk egymással, vagy ha már régóta ismerjük egymást, akkor is alkalomról-alkalomra felvesszük a kapcsolatot egymással – ráhangolódunk a közös együttlétre.
  2. Játszunk az érzések, érzelmek világát felidéző kártyákkal, és közben megfigyelhetjük érzéseink gazdagságát, működését: elfogadhatjuk, érvényesíthetjük létezésüket. 
  3. Megismerkedünk az Erőforrás-kártyákkal, tudatosítjuk ezeket a szükségleteinket és a jelentőségüket.
  4. Megtapasztaljuk a kapcsolatot érzéseink és erőforrás-szükségleteink között. 
  5. Észrevesszük a különbséget megítéléseink, benyomásaink és objektív megfigyeléseink között.
  6. Gyakoroljuk, hogy bátran meg tudjuk szólítani egymást kéréseinkkel, megkülönböztetve őket elvárásainktól. Megtapasztalhatjuk, hogyan válaszolhatunk a kérésre szabadon – akár igennel, akár nemmel – olyan módon, hogy az támogassa kapcsolatainkat. 
  7. Megismerjük gondolkodásunk és érzésvilágunk elemeit: megfigyeléseinkhez tartozó érzéseinket, az emögött rejlő erőforrás-szükségleteinket, majd ezek tudatában kimondhatjuk kérésünket vagy köszönetnyilvánításunkat. 
  8. Fejlesztjük a kommunikációs képességeinket az önkifejezés terén és a konfliktuskezelésben, empatikus figyelemmel visszajelzéseket adva, és őszinte megbecsülésünket is kifejezésre juttatva.

Miért játék és hogyan született a Kompátia?

Amikor az Együttműködő Erőszakmentes Kommunkáció Magyarországra került, és az első képzések elindultak ennek az eszköznek és hozzáállásnak az elsajátítására, akkor azzal találtuk szembe magunkat, hogy ez szinte egy új nyelv. Megalkotója Marshal B. Rosenberg mókásan Zsiráfnyelvnek is nevezte, és valóban új, vagy ritkán használt kifejezéseket és velük együtt a megszokottól sok ponton eltérő gondolkodásmódot tanultunk. A Zsiráfnyelvet éppolyan feladat lehet elsajátítani, mint bármilyen más nyelvet. Eleinte általában botorkálva keresgéljük a szavakat és áramló sorrendiségüket, ám a nyelv saját élő közegében szinte észrevétlenül magunkévá tehetjük mindezt, a gondolkodásmóddal együtt. 

Ez az élő közeg a játék világa is

A játék és játékos gyakorlatok olyan légkört teremtenek, ahol nyitottságban és egyenlő esélyeket adó keretek közt lehet tanulni. Humorral, izgalmakkal, lelkesedéssel, szabad választásainkkal vagyunk együtt. Az erő és a katarzis élményét – a másik legyőzése helyett – a sokféleség találkozása és kapcsolódása adja. Hasonlóan ahhoz, ahogyan a mese hat, a játék szabályai és spontán történései is mederben tartanak, mégis szabad teret hagynak megannyi névre szóló, személyes felismerésnek. Olyan tanulságokra is bukkanhatunk, amelyek fajsúlyosságát általában még a játékvezető sem térképezhette volna fel előre.

Amikor végignézed az érzés kártyákat, kissé eltávolodhatsz a problémádtól, hiszen annyi más érzést láthatsz a rajzokon, melyek felidézik az emberi sebezhetőséget – nem vagy egyedül! A figyelmedet még sem tereled el arról, ami megérintett, mert a rajzok valamelyikében tükörként ismerheted fel a saját érzésedet. Amint beazonosítottad, már jóval megfoghatóbbá és így kezelhetőbbé válik. Innen indulunk. Ezután jöhetnek az erőforrás, vagy szükséglet kártyák. A képek és szavak megihletnek, feltöltő értékeket juttatnak az eszedbe, melyek szinte friss levegőt engednek a megrekedt helyzetbe. Megszokott, mégsem működő kerékvágásokból kibillentve olyan utakat találhatsz melyek szíved bölcsességéből, a forrásból erednek. A jobb és a bal agyfélteke, az érzelmek és a racionalitás, a kognitív tudás és a ráérzés egyaránt segít és fejlődik. Nem csak magaddal kerülhetsz összhangba, de mások számára is hitelessé válhatsz, és gazdagodó szókincseddel egyre érthetőbben tudod kifejezni magadat.  

Scroll to Top
Scroll to Top